Einzelausstellung „Mit jedem Faden, den sie knüpft“

Herzliche Einladung zu der Eröffnung meiner Einzelausstellung „Mit jedem Faden, den sie knüpft“ am Donnerstag 14.09.2023 um 19 Uhr in der Landkreisgalerie auf Schloss Neuburg!

Anstoß für Gloria Sogls Einzelausstellung „Mit jedem Faden, den sie knüpft“ gab der Künstlerin eine Postkarte mit dem Motiv einer Frau, die an einem alten Spinnrad sitzt. Die Frau auf der Karte ist Sogls Großmutter Anna, die auf der schottischen Insel Skye Handwerkstechniken wie Spinnen, Stricken und Weben pflegte. Sogl betrachtet die handwerklichen Fähigkeiten ihrer Großmutter – Spinnen, Stricken und Weben – als eine Metapher für eine Lebenspraxis des Erzählens. Sogls Interesse am Verweben von Materialien und Geschichten erstreckt sich von traditionellem Handwerk bis zur KI-basierten Bildproduktion und schafft einen Resonanzraum zwischen individuellen Erzählungen und algorithmischem Output. Die Ausstellung präsentiert fiktionale Darstellungen ihrer Großmutter, die einer lebenslangen Schreibpraxis nachging und gleichzeitig als Weberin arbeitete. Auf Grundlage ihrer Texte wurden Bilddateien mit Hilfe eines KI-basierten Text-zu-Bild-Generators erstellt und auf einem programmierbaren Jacquard-Webstuhl, einem frühen Vorläufer des heutigen Computers, gewebt. Die Beziehungen zwischen Textil und Text, Weben und Programmieren, die in diesen Arbeiten deutlich werden, sind durch eine Geschichte geschlechtsspezifischer, vorwiegend „weiblicher“ Arbeit miteinander verbunden.

Warm invitation to the opening of my solo exhibition „Mit jedem Faden, den sie knüpft“ on Thursday 14.09.2023 at 7 pm in the Landkreisgalerie at Neuburg Castle!

The impetus for Gloria Sogl’s solo exhibition „With Every Thread She Knots“ was a postcard showing a woman sitting at an old spinning wheel. The woman depicted on the postcard is Sogl’s grandmother Anna, who practised crafts such as spinning, knitting and weaving on the Scottish Isle of Skye. Sogl sees her grandmother’s craft skills – spinning, knitting and weaving – as a metaphor for a life practice of storytelling. Sogl’s interest in weaving materials and stories extends from traditional crafts to AI-based image production, creating a resonant space between individual narratives and algorithmic output. The exhibition presents fictional representations of her grandmother, who pursued a lifelong writing practice while working as a weaver. Based on her texts, image files were created using an AI-based text-to-image generator and woven on a programmable Jacquard loom, an early precursor of today’s computer. The relationships between textile and text, weaving and programming that are evident in these works are linked through a history of gendered, predominantly „female“ labour.


15.09. – 22.10.2023

Eröffnung 14.09.2023, 19 Uhr

Landkreisgalerie Schloss Neuburg a. Inn
Am Burgberg 5 | 94127 Neuburg a. Inn
Dienstag – Sonntag: 11:00 Uhr – 17:00 Uhr
landkreisgalerie.de

Nachwuchsförderpreis 2023 des Landkreises Passau

Über die Auszeichung mit dem Nachwuchsförderpreis 2023 des Landkreises Passau freue ich mich sehr!

Mit Beschluss des Ausschusses für Wirtschaft, Kultur und Tourismus stehen die Trägerinnen und Träger des Kulturpreises 2023 des Landkreises Passau fest: Demnach geht der Preis in der Kategorie Musik an das Kurorchester Bad Füssing und in der Kategorie Wissenschaft an den Fürstenzeller Historiker und Geographen Prof. Dr. Johann-Bernhard Haversath. Den Nachwuchsförderpreis erhält die Künstlerin Gloria Sogl. Verliehen werden die Preise am 6. Juli 2023 auf Schloss Neuburg.

 Die Vergabe der Preise fokussiere sich an der Maßgabe, „außerordentliche bzw. überragende Leistungen“ auszuzeichnen, erläutert dazu Kulturreferent Christian Eberle. „Dem Kulturbeirat des Landkreises als vorschlagendem Gremium ist sehr daran gelegen, das traditionell hohe Qualitätsniveau dieser höchsten Kulturauszeichnung des Landkreises zu wahren.“ Der Beirat werde daher bei seinen Vorschlägen an den Ausschuss auch künftig sorgsam abwägen, in welcher der fünf Kategorien (Kulturelle Leistung allgemein, Bildende Kunst/Musik/Literatur, Wissenschaft, Brauchtumspflege/Denkmalspflege und Nachwuchsförderung) im jeweiligen Verleihungsjahr auszeichnungswürdige Leistungen vorliegen.

COOP SUMMIT 2023 ~ COULD A SOUND PERSIST – UNDER SANDS – UNSEEN?

Friday, June 16 ~ 19:15 – 20:30, Nida, Lithuania, hosted by NAC VAA

{is} a collective multimedia performance with a circular rehearsal, under construction next to
Adriana A. Leanza, Gloria Sogl, Julia von Schantz, Meii Soh, Ronja Sommer, Ros del Olmo, Seán Bean, Seré, Stephen McEvoy, Thamyres Matarozzi and Egija Inzule, Jurga Daubaraitė, Jonas Žukauskas from Neringa Forest Architecture

<Back is Foward and Foward is Back> as we drew on dust with our pointed tails.

{is} an invitation. To bifurcate, become roots, stand branched. <Below Is Above, And Above Is Below> it whispers, while your feet are sinking in the sand in motion. 

{is} a prediction. A prophecy of sound, a shadow of the world below. A postcard amulet of Robinia lineament, a portal, a whirl. A voice that foresees, if you blink, you’ll miss it. 

{is} a looped window on a secret forest. A layer of layers, a reptilian cry. A root that connects, disguised. Unveils, retraces, repeats, recites. 

{roots} from the group’s collaborative one year study. Reflecting on human and more-than-human temporalities, symbiosis, swamp knowledge(s), (dis)placement and site-specificity, the performance draws questions on scale(s), circular rhythms and subterranean sounds to generate a multimedia and pixelated image of the forest.

The fortuneteller foresees wearing shoes that comfortably linger the extension of time. Mind the sun, mind the clouds.

presented under the frame of DAI Roaming Academy

AbsolventInnen-Ausstellung 2022/23

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
10/11/12.02.2023

Come to see my work “To spin a tale, Anna – Spinning process in 7 threads” at Ausstellungshalle AdBK Nürnberg!

The starting point for the work To spin a tale, Anna – Spinning process in 7 threads is a postcard I found on the wall of a public toilet on the Isle of Skye, Scotland. The postcard features my grandmother Anna spinning wool on an old spinning wheel, as a tourist attraction at the Skye Museum of Island Life, Kilmuir, Skye. After moving to the island, my grandmother adopted several cultural techniques: she learnt how to dye wool, spin with a hand-spinning wheel, knit and weave.  As a migrated woman who acquired these traditional techniques she worked at the local museum, showing tourists how wool was once spun by hand by island women. In addition to the postcard this work explores an autobiographical novel by my grandmother Anna. The song “Spinning Jenny” (Skyclad, 1992) serves as a analogy: as the protagonist, the first spinning machine “Jenny” embodies a woman—triggering existential terror and fear and challenging transformation.

In a sense, this work attempts to express individual and collective memories by linking analog handicraft with language and transcribing it into a digital AI metaphor. My grandmother Anna becomes the threshold medium between machine analogies and the act of writing. The embedded narrative oscillates between the generated and manipulated output of an AI, and the recollection of a woman. The humming of my grandmother and the sound of the spinning machine mingle in a swelling song.

To spin a tale, Anna – Spinning process in 7 threads consists of 20 AI-generated images printed on Aluminum composite panel, a sound file and a text, which finds its form in machine-knitted fabric panels. The text was translated into knitwear in collaboration with the textile designer Zuzana Ševčíková.